Brev:
Mit barn vil ikke spise mad
6. januar 2015
Alder:
8 mdr.
Mit barn vil ikke spise mad
Hej Helen.
Vi har en datter der bliver otte måneder den 10. januar. Hun er vores første barn, så alt er nyt :)
Hun har fået sutteflaske fra hun var 3 uger gammel. Vi begyndte så småt på skemad da hun var omkring de 5 1/2 måned. Vi startede med små smagsprøver i form af frugtmos og forskellige typer grød - de sædvanlige som majs, ris, havre osv. Min datter var ikke specielt interesseret i det, men hun fik dog et par skefulde ned - vi tænkte at det var fint som en start, da hun også lige skulle lære at synke maden.
Da hun begyndte selv at kunne sidde, blev hun sat i sin højstol når det var spisetid. Hun får hagesmæk på og et lille stykke frugt eller grønt i hånden, så hun er forberedt på at nu er det spisetid. Hun drikker vand til måltiderne. Vi synes ikke rigtig at hun udviklede sig i forhold til sin spisning. Hun blev bedre til at synke, men ville ikke rigtig have maden. Hun åbner munden til et par skefulde og så lukker hun fuldstændig i. Vi har selvfølgelig udvidet måltiderne med flere slags mad, som f.eks kartoffelmos, gulerodsmos, ærtemos, kødsovs, laks, ris, suppe osv. (Hun er ikke særlig glad for frugtmos). Vi giver hende to måltider om dagen, et om formiddagen inden første lur og et om eftermiddagen ved 15-16 tiden. Men hun spiser meget minimalt og langt fra nok til at blive mæt af det. Hun bliver glad når vi sætter hende ved bordet og virker interreseret og spændt på hvad der er i skålen eller på tallerknen, men hun vil ikke spise det.
Vi synes at vi har prøvet alt - givet hende maden når hun er ekstra frisk, når hun er meget sulten, lidt sulten, slet ikke sulten. Vi snakker stille til hende, roser hende, acceptere hun får øje på noget mere spændende undervejs, prøver at fastholde hendes koncentration, men intet virker. De seneste par uger har hun slet ikke villet spise. Hun lukker bare munden i og vil ikke smage på maden. Hun får lov til selv at sidde med frugt, grønt, rugbrød og skorper i hånden, det vil hun især gerne når vi andre spiser. Når hun får tygget lidt rugbrød af, får hun dog også tygget og sunket det (hun har to tænder). Men det meste brød ryger dog på gulvet :)
Vi er ved at være lidt frustreret over at hun slet ikke vil spise og vi føler at vi har brug for råd og gode værktøjer til at komme videre, da vi føler at vi har prøvet alt. Vi kan mærke på hende at hun er mere sulten, da hun vågner hyppigere om natten og vil have flaske. Da hun var mindre sov hun et sted mellem 5 og 7 timer af gangen, nu sover hun knap 4 timer af gangen.
På forhånd mange tak!
De venligste hilsner
Jesper og Sandra :D