Mit barn vil ikke spise mad

6. januar 2015

Alder:
8 mdr.

Mit barn vil ikke spise mad

Hej Helen.

Vi har en datter der bliver otte måneder den 10. januar. Hun er vores første barn, så alt er nyt :)

Hun har fået sutteflaske fra hun var 3 uger gammel. Vi begyndte så småt på skemad da hun var omkring de 5 1/2 måned. Vi startede med små smagsprøver i form af frugtmos og forskellige typer grød - de sædvanlige som majs, ris, havre osv. Min datter var ikke specielt interesseret i det, men hun fik dog et par skefulde ned - vi tænkte at det var fint som en start, da hun også lige skulle lære at synke maden.

Da hun begyndte selv at kunne sidde, blev hun sat i sin højstol når det var spisetid. Hun får hagesmæk på og et lille stykke frugt eller grønt i hånden, så hun er forberedt på at nu er det spisetid. Hun drikker vand til måltiderne. Vi synes ikke rigtig at hun udviklede sig i forhold til sin spisning. Hun blev bedre til at synke, men ville ikke rigtig have maden. Hun åbner munden til et par skefulde og så lukker hun fuldstændig i. Vi har selvfølgelig udvidet måltiderne med flere slags mad, som f.eks kartoffelmos, gulerodsmos, ærtemos, kødsovs, laks, ris, suppe osv. (Hun er ikke særlig glad for frugtmos). Vi giver hende to måltider om dagen, et om formiddagen inden første lur og et om eftermiddagen ved 15-16 tiden. Men hun spiser meget minimalt og langt ...

Annonce

... fra nok til at blive mæt af det. Hun bliver glad når vi sætter hende ved bordet og virker interreseret og spændt på hvad der er i skålen eller på tallerknen, men hun vil ikke spise det.

Vi synes at vi har prøvet alt - givet hende maden når hun er ekstra frisk, når hun er meget sulten, lidt sulten, slet ikke sulten. Vi snakker stille til hende, roser hende, acceptere hun får øje på noget mere spændende undervejs, prøver at fastholde hendes koncentration, men intet virker. De seneste par uger har hun slet ikke villet spise. Hun lukker bare munden i og vil ikke smage på maden. Hun får lov til selv at sidde med frugt, grønt, rugbrød og skorper i hånden, det vil hun især gerne når vi andre spiser. Når hun får tygget lidt rugbrød af, får hun dog også tygget og sunket det (hun har to tænder). Men det meste brød ryger dog på gulvet :)

Vi er ved at være lidt frustreret over at hun slet ikke vil spise og vi føler at vi har brug for råd og gode værktøjer til at komme videre, da vi føler at vi har prøvet alt. Vi kan mærke på hende at hun er mere sulten, da hun vågner hyppigere om natten og vil have flaske. Da hun var mindre sov hun et sted mellem 5 og 7 timer af gangen, nu sover hun knap 4 timer af gangen.

På forhånd mange tak!

De venligste hilsner
Jesper og Sandra :D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.